Vaikka talven uhattiin olevan jo peruttu, ainakin Tampereella on nyt lunta ja pakkasta. Muuten talvi kiinnostaa mua kun kilo kaalia, mutta talvipyöräily antaa onneksi syyn pitää talvesta edes vähän. Pyörää ei ole mitään järkeä haudata talveksi pyörävarastoon, vaan pyöräilykausi jatkuu ympäri vuoden. No okei, maantiepyörä voi odottaa vielä muutaman kuukauden.
Mä ajan talvella työ- ja koulumatkoja jäykkäperäisellä xc-maastopyörällä ja huviajoa täysjoustomaasturilla. Tänään oli heti aamusta kunnon rapsakka talvikeli, joten lähdettiin pienelle lenkille. Pieni siitä tosiaan tulikin, koska aiottu reitti metsässä oli vielä ihan läpimärkä, Rahkaäijän sanoin "kuin lämpimään norsun paskaan olisi ajanut." :D
|
Miinus ykstoista näytti mittari aamulla. |
Ensimmäiselle kunnon pakkaslenkille pukeutuminen on aina yhtä suurta arpajaista, mitä kannattaa pistää päälle, ettei tule liian kylmä, mutta raivokuuma on toisaalta pyöräilijän pahin vihollinen. Luotin tänään kolmikerrostaktiikkaan, alle pitkikset ja merinovillapaita, väliin fleecekerrasto ja päälle kevyttoppa-asu. Mun talvipyöräilyvaatteet ei ole erityisen high end -kamaa, mutta tällä setillä pärjää aivan hyvin.
|
Kerttu Koitila treenasi joskus blogissaan samanlaisissa pöksyissä! Merivillainen paita on kotoisin Partioaitasta ja se on aivan timangia. |
|
Jahti-paita. Ei lisättävää. |
Koska mun reisiosasto on hyvin herkästi palelevaa sorttia, on ihan ehdotonta, että jaloille ei tule kylmä. Tänäänkin joku berberin lämmitin olisi ollut poikaa! Täpärissä mulla ei ole lukkopolkimia, joten talvella ajokenkinä toimii pääasiassa maiharit. Ehdotonta plussaa on se, että kengissä on vähän vartta. Mikään ei ole kamalampaa, kuin se, että hyytävävässä talvikelissä nilkkoihin, ranteisiin tai selkään käy viima. Hanskaosastolla luotan rapuhanskoihin, jotka on ilmeisesti hiihtäjille suunniteltu. Sormet kolmessa kolossa, ei tule kylmä, mutta jarruttelu ja muu toiminta kuitenkin onnistuu.
Pääosastolla on oltava myös riittävästi lämmikettä, tänään korvia ja aivoja lämmitti puffi-huppu ja sen päälle ohut pipo. Puffi lämmittää poskia vähän huonosti, joten toisinaan olen käyttänyt myös ihan kypärähuppua, joka laitetaan esimerkiksi moottorikelkkakypärän alle. Itse tykkään pitää jonkinlaisia laseja ajaessa, ettei viima käy silmiin. Tänään mulla oli Lidlistä ostetut lasit keltasilla linsseillä, mutta myös rautakaupasta haetut turvalasit kirkkailla linseillä on aivan passelit.
|
Valmiina lähtöön! |
Joskus on vähän vaikea sisäistää sitä, että myös talvikelillä tarvii olla juomaa mukana. Toisinaan pyöräily hankessa on tosi raskastakin ja kylmä, kuiva pakkasilma haihduttaa hengityksen mukana enemmän kosteutta, kuin lämpimällä kelillä. Mutta olen kantapään kautta oppinut, että jos pullon laittaa pulloteliseen, kohta vesi on yksi iso jääkalikka. Tänään juomat oli siis mukana repussa, ja ei povarissa oleva piilopullokaan huono vaihtoehto ole!
|
Poluilla ajaminen on 10x helpompaa talvella, koska lumi on armollisesti tasoittanut juurakot. Viime talvena Suolijärvellä. |
Mitä tulee varustepuoleen talvella, ajan yleensä alkutalven ilman nastarenkaita maastossa ja vasta kevättalven pääkallopoluille laitan nastat. Tällä hetkellä pyörässä on Nobby Nick -renkaat, niissä on hyvä nappulakuvio, mutta se ei ole liian tiheä, että hamstraisi kaiken lumen nappuloiden väliin.
|
Nobby Nickit |
|
Uuden mallin Vuorikuninkaat, Rahkaäijä käyttää näitä välikauden renkaina, ettei vaan vanhan mallin kunkut kulu. |
Ehdoton talvipyöräilyrengas on kuitenkin vanhan mallin Mountain King, joka on suorastaan legendaarisessa asemassa nykyään. Koska renkaita ei valmisteta enää, käydään niistä katkeraa ja veristä kauppaa netissä, sillä ne ovat painonsa arvosta kultaa! Jos saat vuorikunkut jostain käsiisi, älä luovu niistä koskaan!
Mitä tulee nastarengas-osastolle, Rahkaväki suosittelee vain ja ainostaan Ice Spiker Pro -renkaita, jotka ovat riittävän leveitä. Yhtenä kamalana talvena sorruin käyttämään jotain kapeita nokialaisia nastarenkaita ja näen siitä talvesta yhä painajaisia. Ylipäätään kannattaa valita talveksi levein mahdollinen rengas.
|
Vasemmlta oikealle: Ardent, liian tiheä kuvio, lumi jää jumiin. Joku susipaska nokialainen nastarengas, kapea kuin mikä, kelpaa korkeintaan syklorossiin. Vuorikuningas I, rengaskokelman palvottu sankari. |
|
Jääpiikittäjä Ammattilainen., 2,35'' leveänä. |
Koska talvella valoisaa aikaa on melko niukasti, joutuu pyörälenkille lähtemään toisinaan vasta pimeällä. Mutta se ei ole este, eikä oikestaan edes hidaste, kun on hyvät lamput pyörässä. Rahkaäijä on tilaillut kunnon valonheittimiä Deal Extremesta ja meiltä löytyy soihtua joka lähtöön.
Vasemmalla näkyvä seitsemän ledin lamppu on oikeasti jo melkoinen valotykki, joten sitä käyttäessä ei edes huomaa päivänvalon puuttumista. Parasta valosetti on se, että ohjaustangossa on lamppu, jossa on leveä valokeila ja kypärässä vähän kapeammalla keilalla, tällöin näkee lähelle ja kauas.
|
Pimeässä voi tulla vasta vaikka lumiukko. |
Parhaimmillaan talvipyöräily on sitä, että fillari kulkee aivan ilmaiseksi kilometritolkulla jatkuvilla ihanilla poluilla ja elämä hymyilee, mutta pahimmillaan taas sitä, että kevyen liikenteen väylää ei kukaan ole aurannut ja eteneminen on aivan hirveen työn ja tuskan takana, lunta sataa silmiin ja vastatuuli vatuttaa. Mutta kuten kaikissa rakkaissa harrastuksissa, hyvät hetket ja lenkit antaa niin paljon, ettei muutama floppi tee yhtään mitään.
Mitkä on sun kikat ja niksit talvipyöräilyyn? Kerro!
Rahkalaskuri: 628
Muuten aika samaa settiä, mutta ajan talvellakin lukoilla eli jalat on jäässä :/ Kokeilin lämmitettäviä pohjallisia, mutta ne pirulaiset ei kyllä auta yhtään (lienevätkö rikki?). Haaveilen oikeista talvipyöräilykengistä, mutta ne ovat kovin kalliita.
VastaaPoistaMulla on jäykkäperäsessä ainakin vielä lukot, mutta tarvinee vaihtaa flätteihin pian, koska mun ajokengät on ihan mallia kesä. Menee ihan ajamisesta fiilis, jos varpaat on aivan kohmeessa!
PoistaJos jostain löydätte Continentalin Diesel renkahia, niin suosittelen testaamaan. Leveät kuin naisen lesti, eikä kerää lunta talvisin pinnalle (sillein simona). Ajelin noilla leveä hymy korvissa asti joulukuun alun lumisuuteen saakka, mutta sitten pamahti mustajää ja vesisateet, niin oli pakko laittaa nastat alle. Tosin en kauaa halunnut vain märällä asfaltilla ajaa nastat kuluneiksi tikuiksi, niin iskin takaisin noi Dieselit. Eilen kun e-suomeen tuli vihdoin jotain valkoista taivaalta ja ilma jäädyttää veden jääksi (?!) niin litkutin Schwalben ISP Evot vantehille.
VastaaPoistaKoska kaikkea pitää kokeilla niin lähdettiin kaverin kanssa kokeilemaan sopivan rauhallisella ja liukkaalle maantielle jarrutuspituutta Scwhalben nastat (26"tubeless) vs Rocket Ronit (29"sisuri, ei nastoja) Nastat raapi tietenkin pakkautuneen lumet hajalle ja jarrutti lukossa 30 cm alueelle. Toimii. Rocket Ronit vaati sen 2 metriä, ellei sitten painanut myös etujarrua, joilloin pituutta jarrutukselle syntyi n. 197cm.
Oli pakko googlata noi Dieselit, ja näytti ihan fiksuilta! Vähän samanlainen kuvio, kun noissa Vuorikunkuissa, riittävän suuret koloset, että lumi ei jää jumiin.
PoistaOho, aikamoinen ero noilla! Meillä on yhet kapeet Raketti Ronit ja se ei tosiaan ole mikään varsinainen talvirengas. Sinä talvena, kun mulla ei vielä ollut Ice Spikereita, törmäsin fillarilla yhteen mummoon. Että ei se jarrutusmatka fillarillakaan mikään vitsi ole. :D
Ice spicer pro-renkaat on mullakin, on muuten ihan ykköset! Muuten varustus aika samanlainen, paitsi jalassa talvipyöräilykengät. Eli lukoilla menään. Tosin oikein kovilla pakkasilla (työmatka pyöräillään, jos vaan asteet jää alle -25 :D) pistän jalkaan maiharit, kun nuo klossit tahtoo hohkaa kylmää talvikengänkin läpi.
VastaaPoistaOn, kun kerran on Jääpiikittäjiä kokeillut, ei tee mieli palata muihin nastoihin!
PoistaJoku joskus ihmetteli, että miten pystyin tuleen fillarilla kouluun -15 pakkasella, mutta pyöräilemään lähtiessä tuleekin mietittyä paljon paremmin, että mitä pistää päällensä. Jos menee bussilla, on aina liian vähän päällä. :D Ja maiharit ei petä koskaan!
bikediscountti myi vuosi takaperin syksyllä kaikki vuorikuninkaansa pois -50%. on kyllä suosikkinakkeja kyllä. olivatten jotain 17e pintaan, taittuvia malleja mutta ei niitä race versioita. jäi ostamatta kun en ollu masseissa :/
VastaaPoistakirjoitat kyllä niin tiukkaa settiä että vaikee uskoo tytön kirjoittamaks :D
Voi morjes, siinä olis ollut hyvä mahdollisuus rengastrokaukselle, Fillaritorissa ne olis revitty käsistä. :D
PoistaMää oonkin vähän tämmönen epätyttö ja Rahkaäijältä saa aina asiantuntevaa analyysia mistä vaan pyöriin liittyvästä!
Se on jännä että vaikka pyöräily ei kiinnosta pätkääkään niin luin tänkin postauksen suurella mielenkiinnolla ja vertailin renkaiden kuviointeja ihan rauhassa :D Mikä on mun vinkki talvipyöräilyyn? Ajakaa autolla ;)
VastaaPoistaNo hei, saatat vaikka oppia vahingossa jotain ihan uutta. :D Nyt voit keulia jossain tästä saamallasi suurella rengastietämyksellä!
PoistaEi yhtään hullumpi vinkki, useinkin aivan käyttistä! ;)
Talvipyöräily on ihan parasta ja itte nykyään otan auraamattomat kevyen liikenteen väylät kunnon hikitreeninä. Ei siinä muuta voi.
VastaaPoistaMää oon kokeillut talvipyöräilykenkiäkin, mutta ei toimi, mun jalat palelee niissäkin joten on parasta polkea talvet ilman lukkopolkimia paksuilla kengillä.
Tänäänkin päivällä olis ollut niin upee ajokeli, ihan harmitti, kun oli bussilla liikenteessä! Eipä siinä muu auta, kun sotkee vaan eteenpäin, ei ne lumet kiroilemalla häviä. :D
PoistaKyllä varpaiden hyvinvointi pitää olla ihan ykkösjuttu! Eikä jää jalat polkimiin kii, jos vaikka pyörä putoo polulta umpihankeen.
Terve, en tiedä miten tänne eksyin mutta hyvä teksti ja asialliset kuvat! Tsemppiä ja pistä lisää tulemaan!
VastaaPoista-Juhana Eskelä
Moro, mukava, kun eksyit ja tervetuloa uudestaankin! Kiitos kovasti, fillarihommista on aina mukava kirjoittaa!
PoistaMinä VIHAAN talvipyöräilyä, mutta harrastan sitä olosuhteiden pakosta. Töihin on vaan pakko päästä jollain, kun ei bussitkaan siihen suuntaan kulje. Tosin tajusin juuri, mistä tää mun syvä vihani kumpuaa - mulla ei ole edes nastarenkaita pyörässä. Ajan kesät talvet samalla kolmivaihteisella p*skalla. Erityisesti loskakelit, liukkaat pääkallokelit, auraamattomat tiet yms. aiheuttaa harmaita hiuksia. Puristan rystyset valkosina ohjaustankoa ja kiroan siinä samalla naama punaisena. Ens talveksi ostan kyllä kunnon pyörän ja siihen sopivat varusteet talvipyöräilyä ajatellen! Kiitos inspiraatiosta! <3
VastaaPoista