Monesti hehkutan, kuinka ihanaa, leppoisaa, parasta ja taas ihanaa on maastopyöräily, mutta toisinaan siihen liittyy myös varjopuolia. Kuten esimerkiksi se, että pyöräilykaverit sattuu olemaan naimisissa keskenään ja sen seurauksena tai siitä huolimatta saattaa tulla vähän huutoa. Keissi menee joka kerta näin, vaiheita voi jäädä välistä tai niiden järjestys saattaa vaihdella.
1. Rahkaäijä bongaa kartalta/
Fillarifoorumilta/päästään uuden reitin, jota on pakko lähteä heti testaamaan.
2. Huomaan sanovani "Joo, oikein hyvä ajatus!"
3. Päätetään lähteä vasta iltapäivällä, mutta heeei, otetaan lamput mukaan, jos ehtii tulla pimeetä.
 |
| Valopää. |
4. Lenkin lähtövalmistelut on työläät. "
Missä mun hanskat on? Ei kai mun housut vaan ole pyykkikoneessa pyörimässä? Pakkaa palkkari mukaan, tuplana!" Ja kun muuten olisin jo aivan ready to race, Rahkaäijä muistaa, että pyörien ketjut pitää rasvata, hiluvitkuttimet säätää, renkaiden paineet tarkistaa, vempaimet kiristää, vehkeet tsekata... Argghhhh! Voitaisko jo lähteä? Mun on niin raivokuuma!! (Raivokuuma= tila, jossa tekisi mieli repiä kaikki vaatteet pois, koska ruumis kiehuu ja kaupan päälle heittää polkupyörä tai mikä tahansa esine parvekkeelta alas.)
5. Lenkki alkaa. "
Ootas, katon tätä Openstreetmapia vähän, tuolla näyttäis menevän polkua. Ei se ollutkaan vielä tästä. No mennään tuolta.Tai ootas, se saattaakin olla vasta ton risteyksen jälkeen"
 |
| "Joo, mennääs sittenkin takas tonne hiekkatielle, ei pitänyt kääntyä vielä." |
6. Osoittautuukin, että Fillarifoorumin juoru hyväkuntoisesta polusta olikin täysi uutisankka, tai sitten ne äijät siellä on jotain kaksipyöräisellä liikkuvia ninjoja. Polku on täysin ajokelvoton tai sitä ei ole. Jatketaan silti. "Koska se polku varmaan alkaa just ton mäen takana."
7. Neljäsosan matkasta pystyy ajamaan, muuten on pakko työntää. Rahkaäijä viipottaa 500 metrin päässä.
8. Släps. Lepän oksa osuu oikein mehevästi reiteen ja sitä kihelmöi ainakin kuus minuuttia. Hermo kiristyy.
 |
| Välileuatus. Oksalla ylimmällä. |
9. Polku muuttuu vihdoin ajettavaksi. Mutta kappas, täällä alkaa tulla pimeää. Jee.
10. Päästään pimeällä metsäautotielle, ja Rahkaäijä alkaa höpöttämään jotain metsässä kiiluvista silmistä ja Halloweenista. Äääää!
 |
| Ovatpa nokkelan nimen keksineet metsäautotielle. |
11. Äsken olisi päässyt kääntymään metsään vasemmalle, sanon, mutta edellä painava Rahkaäijä ei kuule. Kilometrin päästä käännytään takaisin, koska vähän aikaa sitten olisi pitänyt kääntyä vasemmalle metsään. Kappas.
12. Ajan polkua tosi keskittyneesti eteenpäin, etten vaan katso vahingossa sivulle metsään, etten vaan näe mitään mörköjä. "
Käännytään jo takaisin, pliis"
 |
| "Mennääks tonne?" |
13. Vihdoin me totta tosiaan käännytään takaisin, ja päästään jälleen sivilisaation pariin.
"Eikun hei, joo katos tarviikin mennä tota samaa polkua vielä takasin päin." Joo, just sinne polulle mää juuri halusinkin. (Kts. kohta 6. ja 7.)
14. Rengas lipeää märän juuren päältä ja heittäydyn pehmeällä mättäälle niin, että kuola lentää suusta (oikeesti!), mutta keräilen itseni ja pyörän ylös, koska Rahkaäijä on jo jossain tosi kaukana edessä.
 |
| "Hehheh, onpas mulla nyt kivaa ajoa, hehheh" |
15. Kolmesta lampustamme ensimmäisestä loppuu akku, mutta uskomatonta kyllä, päästiin juuri pois metsästä ja katuvalojen ihanaiseen valoon.
 |
| Tuleeko sieltä metsäkone? Ei, se on Rahkaäijä! |
16. Taas vähän sitä Openstreetmapia auki, "missäs me ees ollaan? Onks tää Tamperetta enää ollenkaan? Joo, ei tästä ole kuin joku neljä kilometriä enää." Neljä kilometriä täysjuostomaasturilla asfaltilla on noin 3,9 kilometriä liikaa.
17. Pelastan takin taskussa olleen kameran sisimmäisen pyöräilypaidan taskuun turvaan, koska se on aivan märkä ja kurainen.
18. Pitkien kilometrien jälkeen ollaan takaisin autolla. Ei koskaan enää! Oli meinaan ihan paska lenkki, pimeenä, märkää, kamalaa ja pistän heti kotona pyörän myyntiin, halvalla lähtee ja vali vali vali.
 |
| Oi kyllä, en aja pyörällä enää ikinä! Paitsi taas ensi viikolla. |
19. Saunassa kaikki unohtuu. Lauteilla maatessani huomaan sanovani, että olipas ihanaa, kun tuli tehtyä kunnon lenkki. Mitä?
20. Toista. Vähintään kuukauden välein.
Rahkalaskuri vuoden alusta: 523