1. Toimittajat on ihan pihalla
No ei ehkä ihan kaikki, eikä ihan pihalla, mutta yllättävän moni on aika pihalla. Ja nyt puhutaan erityisesti suomalaisista toimittajista, yleensä ulkomaiset tekijät on tehnyt taustatyönsä tosi hyvin. Haastattelu on mahtavaa aloittaa sillä, että vääntää ensin rautalangasta toimittajalle, että mikä on Youtube. Tässä on ollut myös pakko vähän laskea rimaa, mielestäni juttu on nykyään ihan hyvä, jos siinä on alle kolme asiavirhettä.
2. Tubettajat ovat erilaisia todellisuudessa
Aitous vetoaa, mutta kaikki suositut tubettajat eivät ole todellisuudessa samanlaisia kuin videolla. Tämä on ihan ok, koska Youtube-videoilla saattaa esiintyä ikään kuin showhahmo tästä tyypistä. Mutta kadulla vastaan kävelevä tyyppi onkin ehkä vähän erilainen, kuin sama kaveri tietsikan ruudulla. Yllätys voi olla joko negatiivinen tai positiivinen. Jokaista suomalaista "tubestaraa" kuitenkin yhdistää se, että ne on aivan tavallisia ja mukavia nuoria ihmisiä, joissa useimmassa ei ole pätkääkään staran elkeitä.
3."Menkää oikeisiin töihin"
Stop the press! YouTube-videoiden tekeminen on työ! Neljän minuutin video vaatii paljon enemmän työtä kuin neljä minuuttia. Suurin osa ajasta menee kuitenkin muiden asioiden hoitamiseen, palavereihin, sähköposteihin ja muihin viesteihin, asioiden aikatauluttamiseen ja uusien projektien suunnitteluun. Ei tämä aina työltä tunnu, mutta jos siitä saa rahaa, se on varmaan työtä.
4. Kaikki haluaa hyötyä menestyjistä
Tämä on kova fakta. "Jos voisin saada tälle mun jutulle vähän näkyvyyttä? Tai jos voisitte ilmaseks tehdä tän ja ton? Voitaisko tehdä yhteistyötä sillain, että te ette hyödy tästä mitään?" Matkan varrella on tullut vastaan vaikka mitä onnenonkijaa ja härskiä yritystä, mutta meitä on tässä kaksi aikuista fiksua ihmistä, jotka osaa arvioida mihin kannattaa lähteä mukaan ja mihin ei.
5. Näkyvyys maksaa
Jatkoa edelliseen kohtaan. Mitä veikkaat, että saatko tuotteesi Posseen tai Salkkareiden mainoskatkolle näkymään ilmaiseksi, jos pyydät oikein kauniisti? On varmaan päivänselvää, että vastaus on ei. Mutta monille ei ole selvää, että myös Youtube-näkyvyys maksaa, vaikka sillä tavoittaa isoja massoja melko kohdennetusti. Me ollaan paljon juttuja tehty ilmaiseksikin, koska ollaan tiedetty tuotteesta tulevan hyvä video, mutta selkeät mainokset on asia erikseen. Viime aikoina on ollut myös paljon puhetta siitä, että ihmiset ruinaa personal trainerilta ja kampaajilta ilmaista työtä ja alennuksia, vaikka kyseessä on ihmisten elinkeino. Ihan sama juttu tässä, me eletään tällä ja se ei varsinaisesti edistä meidän pisneksiä, jos laitetaan ilmaiseksi videolle joku erittäin epäkiinnostava tuote, jota kaiken lisäksi myydään vain Suomessa ja suurin osa meidän katsojista on Pohjois-Amerikassa.
6. Youtube-verkosto ei varasta meidän rahoja
Toisin kuin Ylilaudalla huhutaan, YouTube-verkosto Splay, joka on meidän yhteistyökumppani, ei vie meidän rahoja, vaan verkostojen tehtävä on auttaa tubettajia kaupallistamaan brändinsä ja tekemään enemmän rahaa.
7. Kuvauspäivät on pitkiä ja tylsiä
Luulitko, että telkkarin ja mainosten kuvaaminen on glamour-elämää, jossa hengaillaan tähtien kesken takahuoneessa ja litkitään samppanjaa? Väärin luultu. Kaikenlaiset kuvaukset on erittäin tylsiä ja pitkäveteisiä ja suurin osa ajasta vain odotellaan jotakin tapahtuvaksi. Kaikki kuvataan vähintään kuusi kertaa uudestaan ja lopullisesta materiaalista käytetään vain murto-osa. Hyvä esimerkki pitkästä ja kuolettavan tylsästä kuvauspäivästä oli Atlas Copcon mainoskuvaukset Ruotsissa. Kuvauspäivä kesti yli 12 tuntia ja lopullinen mainos minuutin. Jos sulla on minuutti aikaa, kannattaa tsekata tää mainos. Saatat kyllä joutua ostaan kaivosporan, kun tää on niin hyvä!
8. Tubettajan työ ei ole aina hauskaa
Äkkiä voisi kuvitella, että tubettaminen on unelma-ammatti, jossa ei ole huonoja puolia. Kuten sanottu, videoiden tekeminen on vain osa työtä ja itse videot vaatii monesti paljon valmistelua, eikä mua aina ihan hirveesti kiinnosta meidän ilmatykkivideoiden valmistelu. Paineet on myös kovat, suosio on katoavaista ja jatkuvasti pitää pystyä keksimään uusia ideita, eikä tämä varmaan ole mikään eläkevirka kenellekään. Monilla suomalaisilla lasten ja teinien suosimilla tubettajilla on myös välillä vaikeuksia elää normaalia elämää, koska jatkuvasti on joku nykimässä hihasta kauppareissulla tai innokkaimmat fanit saattavat tulla pimputtelemaan ovikelloa tai hakkaamaan ikkunoita. Se jos mikä on vähän ahdistavaa.
9. YouTube moneysta joutuu maksamaan veroja
YouTube näyttää Googlen myymiä mainoksia ennen videoita ja niiden aikana ja osa näistä mainosrahoista tilitetään kanavan tekijälle. (Ei, tähän ei ole laskukaavaa jolla voisi laskea, että 1000 videon näyttöä on yksi euro tai vastaavaa. Mainostuloon vaikuttaa näyttökertojen määrän lisäksi muun muassa se, missä videota katsotaan ja kuinka pitkä se on.) Jos YoTube-hommaa tekee verokortilla ilman yritystä, pitää kaikista tuloista maksaa tietenkin verot ja sama homma yrittäjälle, mainostuloista maksetaan verot ja eläkkeet sun muut päälle.
Suurin osa tubettajien tuloista muodostuu muusta kuin mainostuloista, rahat tulevat esimerkiksi erilaisista sisältöyhteistöistä ja tapahtumista, johon mennään vetämään väkeä paikalle.
(Tähän semmonen huomio, että maksan ne alvit ja muut mielellään, koska olen ehdoton hyvinvointivaltion kannattaja ja se on mahtavaa, että ulkomailta tuleva juutuubmani voidaan kääntää tän maan hyödyksi.)
10. Meillä on kavereita ympäri maailmaa
Hullua, mutta totta, monia ympäri maailmaa kiinnostaa pimeiden suomalaisten touhut ja tänään esimerkiksi vastasin seuraajan sähköpostiin, joka oli tullut Etelä-Afrikasta. Vähän aikaa sitten yksi pariskunta lupasi meille Airbrnb-kämppänsä käyttöön ilmaiseksi, jos joskus tullaan New Yorkiin ja kesällä meillä poikenneet australialaiset lupasi esitellä Melbournea, jos pyöritään siellä päin. Ja viime viikon Ruotsin visiitillä useampi katsoja tuli moikkaamaan meitä messukeikkojen aikana. On se hurjaa tällaiselle maalaisjuntille!
11. Tubettajat tienaa paljon, kohtalaisesti tai vähän
YouTube ei ole oikotie onneen, vaikka Pewdiepie ja Casey Neistat kierii rahassa. Tätä voisi verrata musiikin tekemiseen. On vain kourallinen ihmisiä, jotka tienaa musiikilla paljon, jonkin verran niitä jotka saavat siitä kohtalaisesti rahaa ja paljon niitä, jotka saavat vähän tai ei mitään, kun soittelevat kellarissa kavereiden kanssa harrastuksen vuoksi. Samoin YouTubea voi tehdä monella tasolla. On kuitenkin syytä muistaa, että suomalaisia on paljon enemmän pelaamassa NHL:ssä kuin suomalaisia, jotka tienaavat YouTubella paljon. Jos siis lapsesi haaveilee tubettajan ammatista, käske hänet keräämään lätkäkamansa ja lähtemään reippaasti reeneihin.
12. Kameroita ei ole koskaan tarpeeksi
Eikä myöskään tarpeeksi tehokkaita tietokoneita, virtuaalilaseja, laavapönttöjä, ilmatykkejä, prässejä ja 3D-tulostimia, eikä sovi unohtaa kameranjalkoja. Aina tarvitaan muka uusi kamera tai joku muu pömpeli ja mää oon ihan hermoromahduksen partaalla joka kerta. :D
Tässä oli koottuja faktoja ja totuuksia YouTube-maailmasta, ei mitään suuria yllätyksiä tai paljastuksia. Ihan tavallista elämää tämä on, työnkuva vaan on välillä vähän erikoinen. Itsehän en valinnut tube-elämää, vaan se valitsi minut. :D
Tämä on todella hyvä teksti ihan suomeksi YouTubettamiseen liittyen ja jokaisen suomalaisen toimittajan (ja muidenkin), joka ei ymmärrä tubettamista, tulisi lukea tämä! Englanniksi asiasta löytyy jonkin verran materiaalia, mutta se kaikin osin ei ole sovellettavissa Suomessa. Sun kuvitukset on mainiot!
VastaaPoistaEn kyllä sinänsä ihmettele, ettei moni ymmärrä mitään tubettamisesta, koska se on tavallaan niin uus juttu, eikä pahemmin kosketa aikuisia ihmisiä. Mutta silti hämmästyttävän huonolla tasolla esim toimittajien tietämys. Ja Suomessa näistä tubejutuista ei oo kauheesti tosiaan kirjotettu, ehkä korkeintaan tehty videoita. 😀
PoistaToimittajilla pitäisi kyllä olla parempi käsitys, erityisesti jos ovat tulossa haaastattelemaan YouTube-videoiden tekijöitä. Moni toimittaja kuitenkin lienee kesäharkkari/kakkosduunilainen tai vastaava, koska ihan ne perusteet ovat usein kadoksissa. Ensimmäisessä sähköpostissa ei osata edes kertoa omaa nimeä tai mihin juttu tulisi.
VastaaPoistaMeidän kanavalla on mikroskooppisen vähän tilaajia, mutta se on alkanut silti jo keräämään toimittajien huomiota. Haaveissa olisi toimittaja, joka tuntee aiheen jo ennakkoon ja jonka kirjoittama juttu ei olisi huomenna julkaisuvuorossa.
Ja tosi on se, että nuoriso ei katso televisiota lainkaan ja Youtube-tähdillä on vaikutusvaltaa paljon enemmän kuin aikuiset kuvittelevatkaan.
Toinen totuus on se ETTEI KAMEROITA ja välineitä voi olla koskaan liikaa.
Jep, kyllä taustatyö pitää aina tehdä. Tää toimittaja jolle YouTube oli ihan outo, oli ihan pitkän linjan ammattilainen, vissiin kirjojakin tehnyt. Ehkä siinä oli vähän sellainen sukupolvien kuilu.
PoistaHieno juttu, että olette saaneet juttuanne jo hyvin esiin! Tuolta teidän nettisivuiltakin kyllä hyvin selviää mistä on kyse, kun kävin niitä katsomassa.
Tuntuu, että monet aikuiset elää sellasessa kuplassa, että "mä en yhtään tiedä kuka tää Miisa/Deata/Lakko/Herba/Roni on, niin se ei voi olla yhtään mitään". Niinhän se ei mene, koska näillä tyypeillä on käsittämätön vaikutusvalta nuoriin.
Mä oon sitä mieltä, että meillä on niitä jo liikaa. :D
Oikein loistava teksti! Eksyin t'nne vahingossa tube-kanavasi kautta. Keep doing good job vai miten se menee!! (Y)
VastaaPoistaKiitti! Kiva, kuulla, että eksyit tänne!
PoistaTodella tiukkaa materiaalia, kiitos tästä!
VastaaPoistaKiitti, jonkun tämä tiukka materiaalikin on tehtävä. 😀
Poista