sunnuntai 24. tammikuuta 2016

Wanha liitto vs. nykyaika

Tänä aamuna itäisen Tampereen poluilla koettiin ennennäkemätön kaksintaistelu, kun vastakkain pistettiin vanhan liiton 26-tuumainen etujousitettu maastopyörä ja uuden koulukunnan maastopyöräilijöiden valinta, eli läskipyörä. Testiin otettiin mukaan lajeja sitä mukaan kun keksittiin ja pisteitä jaettiin hyvin mielivaltaisesti. Koska kisassa vertailtiin vain pyöriä, kuskien ominaisuuksia ei otettu huomioon lainkaan, eli kaikki selitykset tyhjästä reidestä tai huonosta ajotaidosta joutui avantoon. Tämä on nyt pyörä vastaan pyörä!
Ensimmäisenä kehään astelee Kalle Kakskutonen, joka 2,4 tuumaa leveillä Mountain King -renkaillaan edustaa kisan laiheliiniosastoa. Painoa tällä kuivan kesän oravalla on vain noin 12 kiloa. Kuski ajokamoissa lähentelee kuitenkin noin sataa kiloa. 
Kehän toiseen nurkkaan polkaisee runsas ja rehevä Läski-Liisa! Tällä kisaajalla paksuutta renkaista löytyy 3,8 tuumaa, joka ei tosiläskeilijöiden mielestä ole vielä rengas eikä mikään! Kohti kesää ja rantakuntoa Läski-Liisa lähtee 16 kilon painoisena. Kuski sen sijaan on kesäkunnossa ympäri vuoden!
Erä 1: Jarrutustesti
Jarrutustesti tehdään auratulla pyörätiellä alamäessä, jossa molemmat lyövät jarrut pohjaan merkistä. Kakskutonen pysähtyy kuin seinään, kun taas läski rullailee kohti auringonnousua, vaikka jarrut on kiinni. Testi toistetaan vielä uudestaan, mutta lopputulos on se, että läskin jarrut on luokattoman huonot. Ensimmäinen erä kakskutoselle 3-0.

Erä 2: Hervannan näännytysmäki
Näännytysmäki alkaa Turtolan Citymarketin kohdalta ja jatkuu aina Hervannan keskustaan asti yli kolmen kilometrin ajan. Kun ehdit jo luulla, että mäki on selätetty, mutkan takana se aina vaan jatkuu. Melko yllättäen läskipyörä vie erän 2-1, kun kakskutosen kuski meinaa hyytyä puolessa välissä. Tässä erässä spekuloitiin erilaisia selityksiä siitä, kuinka aamupala oli liian vähäinen ja jalat on aivan loppu, kun eilen oli niin kova maaastaveto. Kuten sanottu, no excuses! Läskipyörä (ja sen mahdottoman hyväkuntoinen kuski) voittaa 2-1!
Jotenkin tuttu näky meidän lenkeiltä!
Erä 3: Pyörän huoltovapaus
Ensimmäiset viisi kilometriä kakskutosen kuski on jatkuvasti säätämässä satulaa tai rengaspaineita ja sillä välin Läski-Liisa ajaa vihellellen ympyrää kakskutosen ympärillä. Taas yritetään jotain selityksiä siitä, että kakskutonen on vastikään pistetty kuntoon tauon jälkeen. Molempia kuitenkin riivaa lauhan kelin kirous, eli lumi polkimissa ja klosseissa. Läskipyörä nappaa kuitenkin helpot pojot huolettomasta ajosta eräpistein 2-1.

Tilanne kolmen erän jälkeen 4-5, johdossa Kalle Kakskutonen!

Erä 4: Rappuset
Hervannan keskustan tuntumassa ajamme alas yhdet lyhyet, mutta jyrkähköt rappuset. Kummassakin pyörässä pysyy ketjut paikallaan ja kuskeilla hampaat suussa, joten erä on tasan 1-1.

Erä 5: Kelvirullaus 
Koska Hervannassa mäkiä riittää, tällä kertaa mennään alamäkeen polkematta. Kumpi rullaa paremmin? Kakskutonen ottaa kunnon kaulan, mutta läski roikkuu yllättävän sitkeästi perässä. Molempien on kuitenkin pakko jarruttaa autotien ylitykseen. Herra 26 vie eräpisteet 2-1.

Erä 6: Leuanveto pyörä lisäpainona
Ennen maastohaasteita otetaan pienenä alkulämmittelynä vähän leuanvetoa. Kakskutonen nousee komeasti ilmaan, mutta sitten tapahtuu jotakin dramaattista. Kuski irtoaa polkimista ja pyörä putoaa maahan! Läski-Liisa lähtee haasteeseen itseluottamusta puhkuen ja uskoo myös pääsevänsä leijailemaan korkeuksiin, mutta valitettavasti se pysyy sitkeästi jal... eikun siis renkaat maassa. Kakskutosen keveys vie voiton lukemin 2-1.
Pudotus ei kuitenkaan ollut kovin paha, joten kalustorikkoja ei syntynyt. 
Ei nouse! Ei mihinkään! 

Kuudennen erän jälkeen tilanne on 10-7 Kalle Kakskutosen hyväksi. Nyt vähän tsemppiä Läski-Liisa!

Erä 7: Thug life -asenne
Suolijärven ympäri menevällä polulla on pyöräily kielletty, mutta se ei kumpaakaan pyörää pahemmin hetkauttanut. Molemmille täydet röyhkeys-pisteet! Erä 3-3!
Ei kiinnosta!
Erä 8: Polkupommitus
Nyt päästiin vihdoin sinne, missä nämä kaverit ovat parhaimmillaan, eli polulle! Polkupommitus on hyvin yksinkertainen laji. Toinen ajaa edellä täysiä, toinen yrittää pysyä perässä. Koska tämä on reilu kisa, molemmat saivat ajaa edellä vuorollaan. Kisa oli melko tasainen, mutta kakskutonen oli hiukan kovempi pommittaja ja roikkui sitkeämmin läskin perässä. Erä Kallelle 2-1.
Polkupommittaja ei tieltä eksy!

Erä 9: Polulla pysyminen
Vaikka kapearenkainen pärjäsi nopeassa pommituksessa, polulla se ei meinannut millään pysyä ja lipsahteli jatkuvasti ulos tieltä. Läski-Liisa sen sijaan ei pahemmin kaatuillut, mutta pientä haparointia oli kuitenkin nähtävissä. Erä läskipyörälle 2-1.

Tilanne yhdeksännen erän jälkeen Kallella on 16 pistettä ja Liisalla 13 pistettä. 

Erä 10: Pyörän vaikutus mummoihin
Kalle Kakskutonen sai heti ensimmäisellä polulla mutinaa ja valitusta siitä, ettei polulla saa ajaa. Jostakin syystä Läski-Liisa kuskeineen jäi kuitenkin melkein juttelemaan yhden hiihtäjämummon kanssa talviurheilun ihanuudesta. Läskipyörä on selvästi mummojen mieleen! (Ystävällisellä ja hymyilevällä kuskilla tuskin on vaikutusta.) Erä Läski-Liisan hyväksi 3-0!

Erä 11: Pitkospuut
Pitkospuut olivat salakavalasti hautautuneet lumen alle vaanimaan viatonta kulkijaa. Kalle Kakskutonen ajoi välittömästi ulos ensimmäisten pitkospuiden tullen, kun taas Läski-Liisa ajoi hitaasti, mutta tarkasti erän voittoon pitkospuilla pysyen. Tämä erä meni Läski-Liisalle luvuin 2-1.
Mummot ei voi vihata näin värikästä tapausta!

Erä 12: Jääpommitus
Sama idea, kuin polkupommituksessa, mutta nyt edettiin jäällä, eikä polulta putoamisen vaaraa ollut. Kalle Kakskutonen otti kunnon kaulan ja rullasi Läski-Liisan tavoittamattomiin. Alusta oli kuitenkin haastava, eikä kakskutonenkaan päässyt ihan täysiä, eli erästä sille pisteet 2-1.

12 erän jälkeen tilanne on huikean jännittävä 19-19! Miten tässä käy?

Erä 13: Vettä jäällä
Lauhtunut keli on nostanut vettä jäälle ja paikoin polku jäällä on varsin sohjoista. Kakskutosen kevytnakki liirailee miten sattuu, kun taas läski kulkee eteenpäin kuin höyryjuna. Kumpikin pysyy kuitenkin pystyssä, joten tästä erästä jaetaan pisteet 2-1 läskin hyväksi. 

Erä 14: Umpihanki
Särkijärven jäällä riittää koskematonta lunta, joten siellä on hyvä testata umpihankiominaisuuksia. Tässä kohtaa pitää korostaa, että umpihanki tarkoittaa noin 15 sentin lumikerrosta. Kalle Kakskutonen kaartaa näyttävästi hankeen ja etenee siellä nopeasti ja varmasti. Se ei kuitenkaan Läski-Liisaa hätkäytä, joka aloittaa oman umpihankitaivalluksensa varsin takkuisesti, aivan kuin olisi yrittänyt polkea umpihangessa. Kakskutosen Kalle pääsi pidemmälle ja kovempaa, mutta ei Läski-Liisa täysin osattomaksi jäänyt umpihankihiihdos... siis pyöräilyssä! Erä Kallelle 2-1.

Erä 15: Huono pöperöpolku
Jäällä kulki monenlaisia latuja ja polkuja ja suurin osa jäljestä oli epätasaista röykytystä, jota sai ajaa kieli keskellä suuta. Lopulta tilanne ajautui siihen pisteeseen, että Kalle Kakskutonen ilmoitti kääntyvänsä kotiin ja Läski-Liisa jatkoi kohti vastarannassa siintävää ruotsalaista tavarataloa. Läskipyörän huonon polun ominaisuudet olivat siis täysin omaa luokkaansa ja tästä erästä pisteitä putosi läskipyörän tilille 3 ja ja kakskutoselle 0.

Voittaja on selvillä! Tämän talvisen kamppailun vei täpärästi läskipyörä luvuin 25-22! Tämä testi viimeistään osoitti, että läskipyörä on maailman paras pyörä, eikä sille löydy vertaistaan tästä maailmaista! Palkinnoksi kisan voitosta Läski-Liisa sain Paavin hiipan, Kanada-maljan ja miljoona euroa rahaa. Nyt saattaa Kakskutosen Kallea harmittaa!

Kuulutko sinä vanhaan liittoon vain oletko nykyajan naisia tai miehiä? Kumpi on valintasi ja miksi? Kerro!

8 kommenttia:

  1. Huikea vertailu. Onnittelut Läski-Liisalle, pyörien kuningattarelle!

    Röyhkeyspisteistä vielä erikoismaininta, kunpa toi "Ei kiinnosta" olisi suoraan tossa kuvassa niin olisi instant-klassikko syntynyt ja tota voisi tunkea aina tarpeen tullen sopiviin paikkoihin. Turhien kieltojen vastustamiselle thug thumbsit ylös!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Läski-Liisa kiittää onnitteluista hiippansa alta!

      Toi on pyöräilykielto tuolla on yksi maailman turhimmista kielloista, niin pieni kansalaistottelemattomuus on ihan paikallaan.

      Poista
  2. Kuulun "vanhaan liittoon", jos niin voi sanoa. Pidän kakskutosen agressiivisuudesta, ketteryydestä ja keveydestä. Harmi vain, että niitä ei oikein enää paremman pään pyörissä ole tarjolla. 27.5" on ihme koko, kun se ei juuri mitenkään eroa kakskutosen luonteestä. Kai se on jotakin markkinamiesten juttuja, jotta saadaan uusia pyöriä myytyä. 29" ei ole edes vaihtoehto minulle.

    Läskipyörien suosion kyllä ymmärrän, kun kävin itse sellaista kokeilemassa. En päässyt kokeilemaan lumella, mutta on siellä varmasti mahtava peli. Eilen olin Rantapolulla Kaupissa, joka oli paljolti sellaista muusautunutta lunta, se aiheutti useita polulta suistumisia ja jatkuvaa takarenkaan sutimista. Läski olisi kova sana, pitää laittaa harkintaan.

    Sitä oltiin Hervannan "kielletyllä polulla", aikamoisia anarkisteja olette! Todennäköisesti joku hyperventiloi kun näkee renkaanjäljet!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän hyvin, tuon että kakskutosessa on just sellasta vanhan liiton aggressiivisuutta ja se vaatii sellaista pikkunäppärää taiturointia metsässä. Mä en tykkään yhtään semmosesta pyöräilystä, niin siksi lepposa läski onkin mun valinta. Ja sit täpäri tietty myös.

      Läski on hyvä juuri semmosessa vähän pehmeässä lumessa. Tänään oli kyllä semmoset kauhukelit, että kunnon monsterinastat oli ainoa oikea valinta. Eli löytyi ainakin yksi päivä vuodesta, jolloin läski ei ollut paras. :D

      Joo, mummot siellä toisensa perään saa sydänkohtauksia!

      Poista
  3. Molempi parempi :-)

    Alkuvuoden kilometrit 27 päivän jälkeen;
    (retkipyörällä 33,01km)
    (maastopyörällä 117,29km)
    (läskipyörä 850,07km)

    Tänään jäistä ja liukasta, pakko vaihtaa maastopyörään 29" nastarengas myös taakse ja 60km lenkit niin sai kivasti vuoden ensimmäisen 1000km täyteen.

    Jos vertaisi läskiä ja maastopyörää, niin paljonko jarrujen toimintaan tai pyörän pysähtymiseen vaikuttaa rengaskuvia ja pyörän/kuljettajan yhteispaino, sileät renkaat ja kevyt kuljettaja niin varmasti liukuu pidempään vaikka jarrut toimisivat hyvin.

    Entäpä pyörän ketteryys, pitäisi itsekin kokeilla kuinka pienen ympyrän pyörällä pystyy ajamaan, molemmilla mahtuu kääntymään pienellä tiellä joten ketteryydessäkään ei varmasti isoja eroja ole.

    Yksi ero minkä huomasi alkuvuonna nopeasti kun aloitti läskillä ajamisen oli renkaiden ääni selvästi kovempi kuin maastopyörässä.

    ** Kivasti sai kavereille sekaannusta ja etsintää kun kerroin että minäkin olen alkuvuodesta asti ollut FB:n käyttäjä, luulivat tuota joksikin "sosiaaliseksi mediaksi" eivätkä ymmärtäneet, että FB on myös hyvä lyhenne FatBikestä :-) **

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vetää kyllä erittäin hiljaiseksi nämä sinun kilometrin, aivan uskomatonta!

      Mulla on läskissä melko vähäinen kuvio renkaassa, niin varmasti vaikuttaa jarrutukseen. Ja paljon eroja on varmaan pyörienkin välillä mitkä jarrut sattuu olemaan.

      Mä koen kyllä, että läski on melko ketterä pyörä. Tähänkin vaikuttaa kuskin ajotaito aika paljon. :D

      Paljon hyviä talvipyöräilyhetkiä Jarmo, toivottavasti lumet vielä hetken säilyisi!

      Poista
  4. Whiten läskistä saa ihan asiallisen vekottimen,kun vaihtaa siihen jarrut, voimansiirron, kevyemmät sisäkumit ja ulkorenkaat (esim Jumbo Jim 4").
    Tietystikin silloin ei voi mitenkään maksaa pyörästä täyttä ovh hintaa,mutta esim taanoiseen 599e tarjoukseen kannattaa tarttua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa varmaan sitten lähtökohtasestikin ostaa parempi pyörä, niin säästyy moiselta askartelulta. :)

      Poista